Handige informatie voor de aanschaf van een e-bike.

Met het weer – en vooral de wind – in Nederland kan het soms fijn zijn om wat extra fietsondersteuning te hebben. Dat geldt ook als je een lange afstand wilt fietsen of als zelf trappen lastiger gaat. Dan is een elektrische fiets een prima oplossing: optimaal fietsplezier met minimale inspanning en maximale ondersteuning. Maar zelfs als je niet per se extra ondersteuning nodig hebt, kan een elektrische fiets een goede keuze zijn. Elektrisch fietsen maakt onderweg zijn een beetje makkelijker en nog veel leuker!

Het kiezen van de ideale elektrische fiets, of e-bike, kan een behoorlijke uitdaging zijn. Het is lastig om te kiezen omdat er zoveel modellen zijn. Met of zonder loophulp (Walk Assist), motor voor of achter, gewone of krachtige motor – wat past het beste bij jou? Je wilt natuurlijk zeker van je zaak zijn voordat je tot aanschaf overgaat. Aan een elektrische fiets hangt immers een behoorlijk prijskaartje, het is een dure aanschaf. Maar hoe kom je erachter welke elektrische fiets past bij jouw wensen en eisen? Hier vind je alle informatie die je nodig hebt om de juiste keuze te maken.

Hoe werkt een elektrische fiets?

Een elektrische fiets combineert jouw eigen kracht met de kracht van een elektromotor. Deze motor ondersteunt je tot ongeveer 25 kilometer per uur. De elektriciteit voor dat ‘duwtje in de rug’ komt uit de accu, die zich vaak in de achterdrager bevindt. De motor van een e-bike zit in het midden van de fiets, in het achterwiel of in het voorwiel. Slimme sensoren meten je snelheid, je trapkracht of de rotatie van je pedalen. En gebruiken deze gegevens om de juiste elektrische ondersteuning te geven.

Een e-bike bedien je heel eenvoudig vanaf het stuur. Daar kies je bijvoorbeeld het niveau van de ondersteuning. Op je stuur bevindt zich ook een display, waarop je van alles kunt aflezen. Hoe hard je fietst bijvoorbeeld, of hoeveel kilometer je er al op hebt zitten.

Vaststellen waar u de fiets voor gaat gebruiken is erg belangrijk.

De keuze voor een elektrische fiets hangt niet alleen af van je persoonlijke voorkeuren en budget, ook de manier waarop je de fiets gaat gebruiken is van belang. Is de fiets voor korte, dagelijkse ritten in de buurt of woon-werkverkeer? Dan wil je een elektrische fiets die snel de juiste ondersteuning geeft, zonder dat je daarvoor moeite moet doen. Fiets je veel lange afstanden of ga je op fietsvakantie? Dan wil je een fiets met een accu die voor langere periode ondersteuning biedt. De manier van gebruik bepaalt dus je keuze voor de verschillende (technische) onderdelen.

Gaat u lange stukken fietsen? Veel merken bieden een accu upgrade keuze bij de aanschaf, vraag er naar bij onze adviseur.

Een fiets die past bij uw budget.

De prijs van een elektrische fiets start rond de € 1.000 en kan oplopen tot ruim € 6.000. Maar hierbij geldt dat een goede elektrische fiets niet de duurste hoeft te zijn. Je keuze voor onderdelen en eigenschappen bepaalt de prijs van de fiets. Beschik je over een (beperkt) budget? Bepaal dan welke eigenschappen van de elektrische fiets voor jou het belangrijkst zijn en start daarmee de zoektocht naar jouw ideale fiets. Komt de prijs van jouw ideale elektrische fiets boven het budget uit? Dan kan je overwegen om gebruik te maken van een financieringsoplossing. Je betaalt dan maandelijks een vast bedrag, maar je beschikt wel direct over de fiets. Deze oplossing kan ook worden gecombineerd met bijvoorbeeld het afsluiten van een verzekering of pechhulp. Wil je geen omkijken hebben naar bijvoorbeeld service en onderhoud? Dan kan een leaseoplossing voor jou een uitkomst bieden.

De plaats van de motor is van invloed op het rijgedrag van de e-bike.

Plaats van de motor

De motor van een elektrische fiets kan op drie plaatsen zitten. Per individu kan het verschillen welke plek het prettigst is of het beste aan de persoonlijke eisen voldoet.

De plaats van de motor is van invloed op het rijgedrag van de e-bike. Achterwielaandrijving geeft je bijvoorbeeld ‘een duwtje in de rug’. Voorwielaandrijving voelt iets meer of je ‘voortgetrokken’ wordt.

Achterwielmotor

De naam zegt het al: deze motor zit in het achterwiel, het wiel dat de elektrische fiets aandrijft. Een achterwielmotor zorgt zodoende voor een natuurlijke rijbeleving, want ook in een ‘normale’ fiets drijft het achterwiel de fiets aan. De motor geeft je dus als het ware een duwtje in je rug. Als je vaak in heuvelachtig gebied fietst, is een fiets met een motor in het achterwiel prettig.

Daarnaast zijn de achterwielmotoren van Batavus altijd geluidloos en beschikt een elektrische fiets met motor in het achterwiel over een derailleur, zodat je licht trapt en veel keuze hebt voor de juiste versnelling.

Een Batavus e-bike met een achterwielmotor is altijd voorzien van ION®-technologie en een derailleurversnelling.

Middenmotor

Ben je vooral op zoek naar stabiel rijgedrag? Een middenmotor zit op de trapas (in het midden van het frame) en zorgt door het lage zwaartepunt voor een goede balans en gewichtverdeling in de elektrische fiets. Bovendien is het makkelijker om zelf een band te plakken of te verwisselen omdat de motor niet in het wiel zit. Een middenmotor is niet geluidloos, vanwege de tandwielen in de motor.

Een Batavus e-bike met een middenmotor kan voorzien zijn van zowel een naaf- als derailleurversnelling. Onze e-bikes met middenmotor zijn voorzien van BOSCH-technologie of Yamaha technologie. Deze motoren geven een krachtige ondersteuning. Een middenmotor is door zijn kracht en techniek uitermate geschikt voor heuvels en bergen.

Voorwielmotor

Wil je weinig onderhoud en kunnen schakelen als je stilstaat? Dan is een motor in het voorwiel praktisch. Wanneer de motor in het voorwiel zit, heb je het gevoel alsof je wordt voortgetrokken. Met de motor in het voorwiel is er ruimte om in het achterwiel een versnellingsnaaf te monteren. In combinatie met een dichte kettingkast levert dat een onderhoudsvriendelijke fiets op.

Doordat de motor in het voorwiel zit, blijf je bovendien goed in balans. Een aantal voorwielmotoren van Batavus is altijd geluidloos. Enkele andere voorwielmotoren kunnen iets geluid maken door de tandwielen. Deze motoren zijn geluidsarm.